تماس با ما

ورشکستگی شرکت سهامی خاص صفر تا صد

وکیل تجاری - وکیل شرکت ها

همانطور که در بحث معرفی شرکت های تجاری گفته شد، شرکت تجاری سهامی خاص، شرکتی است که تمامی سرمایه آن توسط موسسین تامین و بر عهده گرفته می شود. حال اگر به هر دلیلی سرمایه ی شرکت کاسته شود، شرکا باید در طول یکسال این کاستی را جبران کنند یا ماهیت شرکت را تغییر دهند. به عبارت دیگر شرکت را به شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت تضامنی تبدیل کنند. در غیر این صورت وارد بحث ورشکستگی شرکت سهامی خاص می شویم که در ادامه توضیح خواهیم داد. به منظور بررسی شرایط ورشکستگی این شرکتها ابتدا به درخواست اعلام ورشکستگی و سپس به قوانین ورشکستگی این شرکت ها می پردازیم.

می توانید برای مطالعه بیشتر به مطلب تهیه شده در ارتباط با وکیل ورشکستگی و تخصص وی مراجه کنید: وکیل متخصص ورشکستگی

ورشکستگی شرکت سهامی خاص

اعلام ورشکستگی شرکت سهامی خاص باید به صورت دادخواستی باشد که به دادگاه ارائه می شود. یعنی دادگاه باید این حکم را بدهد. حکم ورشکستگی شرکت مورد نظر، از دیدگاه حقوقی، یک نوع حکم اعلامی است. این موضوع به این معنی می باشد که آثار ورشکستگی و اجرای احکام قانونی توسط ناظر به ورشکستگی در یک شرکت، پس از صدور رای دادگاه، مورد توجه قرار می گیرد. همچنین لازم به ذکر است که مقررات مربوط به ناظر ورشکستگی از جمله ماده ۴۱۳ و ماده ۴۱۴ قانون تجارت، از مقررات واجب الاجرا به حساب می آیند. به عبارتی نمی شود خلاف آنها اقدامی صورت داد.

شرایط ورشکستگی شرکت سهامی خاص

ورشکستگی شركت سهامی، طبق توضیحی که در بحث ورشکستگی دادیم، در نتیجه وجود بدهی و عدم توانایی در پرداخت و انجام تعهدات اتفاق می افتد. در این قسمت از مقاله پیش رو تصمیم داریم تا شرایط ورشکستگی شرکت سهامی خاص یا انحلال آن را دقیقتر بررسی می کنیم. به گفته بهترین وکیل در تهران متخصص در امور شرکت ها این شرایط از قرار زیر است:

  • طبق تعریف ورشکستگی، وقتی شرکت توانایی پرداخت بدهی هایش را نداشته باشد و نتواند به تعهداتش عمل کند.
  • شرکت مورد نظر قادر به انجام موضوع فعالیتش نباشد.
  • شرکت تنها برای طول مدت معینی دایرشود. این مدت به اتمام برسد. مگر آنکه این مدت زمان قبل از اتمام تمدید شود.
  • وقتی که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت مورد نظر به هر دلیلی رای به انحلال شرکت سهامی بدهند.
  • وقتی که دادگاه برای ورشکستگیی حکم قطعی صادر کند.

اگر بعد از برقراری هرکدام از شرایط بالا شرکت مورد نظر اقدام به انحلال نکند، دادگاه با صدور رای، ورشکستگی شرکت سهامی خاص را اعلام می کند. سپس دستور مربوط به انحلال را صادر می کند. همچنین در این مورد اگر اشخاص ذینفع در ورشکستگی و انحلال شرکت مورد نظر، از دادگاه تقاضای انحلال شرکت را بنماید، دادگاه رای انحلال صادر می کند. همچنین درصورت درخواست ورشکستگی برای شرکت، اعلام ورشکستگی می کند. در پایان از بین سهامداران و مدیران شرکت سهامی خاص یک نفر به عنوان مدیر تسویه انتخاب می شود. اگر مدیر تسویه تعیین نشده باشد و یا در صورت تعیین به وظایف خود عمل نکند، هر شخص ذینفع دیگر میتواند به دادگاه مراجعه کند. ازین طریق بخواهد تا دادگاه مدیر تسویه جدیدی را انتخاب کند.

وکیل متخصص در امور ورشکستگی شرکت سهامی خاص

وکیل ورشکستگی شرکت سهامی خاص

 قوانین و شرایط اعلام ورشکستگی برای انواع شرکت های تجاری، به بررسی همه جانبه ای نیاز دارد. این موضوع از بهترین وکیل ورشکستگی در تهران بر می آید. وی با داشتن آگاهی لازم و تسلط بر قوانین حاکم، و با تکیه بر تجربه کافی در این زمینه، می تواند گره گشای شما باشد.

برای هرگونه مشاوره حقوقی در زمینه ورشکستگی، با شماره تلفن وکیل پایه یک دادگستری تماس حاصل نمایید:021-28425688 و 09121275588

دادخواست ورشکستگی شرکت سهامی خاص

طبق گفته وکیل شرکت در تهران افراد زیر می توانند دادخواست ورشکستگی شرکت سهامی خاص را به دادگاه ارائه بدهند:

  •  به تقاضای تاجر یا مدیران شرکت مربوطه باشد. در صورتی که این دادخواست از طرف مدیران شرکت مورد نظر باشد، باید کلیه دفاتر شرکت و تمامی صورت حساب ها به دادگاه تحویل داده شود.
  •  توسط یک یا چند نفر از طلبکارانی که شرکت یا شخص تاجر توانایی پرداخت بدهی آنها و انجام تعهدات تعیین شده در قبال آنها را ندارد. این مورد زمانی اتفاق می افتد که تاجر یا مدیران شرکت مربوطه حاضر نیستند ورشکستگی خود را اعلام کنند. همچنین می خواهند عدم توانایی خود در پرداخت بدهی ها و انجام تعهدات را پنهان کنند.
  • همچنین این موضوع میتواند توسط دادستان باشد. چون ورشکستگی تاجر نه تنها به شخص خودش آسیب می رساند بلکه می تواند باعث ورشکستگی سایر تجار نیز شود. به همین صورت ورشکستگی یک شرکت تجاری علاوه بر انحلال آن شرکت باعث ضرر و زیان اشخاص یا شرکت های در ارتباط هم میشود. بنابراین دادستان در این مورد حق دخالت داشته و می تواند با مشاهده چنین شرایطی به دادگاه اعلام کند. سپس حکم ورشکستگی را درخواست نماید.

اثر ورشکستگی شرکت های سهامی خاص

شرکت سهامی خاص نمونه ای از شرکت های سرمایه ای می باشد. آثار ورشکستگی شرکت سهامی خاص را نیز با توجه با توجه به ماده 1 از قانون تجارت باید بدانیم. این ماده اذعان می دارد: مسئولیت هر سهامدار در شرکت های سهامی با توجه به مبلغ اسمی سهم او در شرکت تعیین می شود. همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که ورشکستگی شخص سهامدار به دلیل محدود بودن مسئولیتی که داردباعث انحلال شرکت نخواهد شد.

ماده 143(لایحه اصلاحی قانون تجارت): وقتی که شرکتی ورشکسته شود و دارایی شرکت برای پرداخت بدهی ها کفایت نکند، هر کدام از طلبکاران می تواند از دادگاه بخواهد تا مدیران شرکت سهامی را که در ورشکستگی شرکت تقصیر داشته اند و بدین ترتیب باعث عدم کفایت دارایی شرکت به منظور پرداخت بدهی ها شده اند را محکوم کنند. بدین ترتیب آن قسمت از بدهی را که با دارایی های شرکت قابل پرداخت نیست پرداخت می شود.

admin

نظرات بسته شده است.

تماس باما