تماس با ما

وکیل انحصار وراثت متخصص و تضمینی

وکیل انحصار وراثت

انحصار وراثت، فر آیندی است که طی آن، تعداد وراث فرد فوت شده و میزان ارثیه آن‌ها مشخص می شود. مشاوره حقوقی در این زمینه به خصوص در خانواده‌هایی که دارای جمعیت زیاد هستند، بسیار پیچیده و نیازمند دانش و تجربه کافی است.از این رو می‌بایست از وکیل انحصار وراثت کمک گرفت. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم و راه ارتباطی با بهترین وکیل در تهران را ارائه می دهیم.

انحصار وراثت

پس از فوت فرد، اموال او به طور غیر ارادی به وراث تعلق می گیرد. مگر اینکه هر یک از ورثه یا تمامی آنها ترکه را رد کنند. اگر وراث می‌خواهند سهم‌الارث خود را بگیرند و از سهم خود استفاده کنند، در مرحله نخست باید تقاضای گواهی انحصار وراثت بدهند.

به گفته وکیل انحصار وراثت تفاوت ورثه در ارث بردن ازاموال فرد متوفی و سهم‌الارث هر یک از آنها در دادگاه بررسی و اثبات شود. بدون گواهی امکان تصرف حقوقی در اموال متوفی وجود ندارد. اما در صورت رضایت تمامی ورثه تصرف مادی مانعی ندارد. این گواهی، گواهی حصر ورثه یا گواهی حصر وراثت نام دارد.


در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین و یا رزرو مشاوره حضوری با شماره تلفن وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید: 021-27425688 و 09121575588

ورثه در انحصار وراثت

طبق گفته وکیل انحصار وراثت ، در روند تقسیم ارث، وراث فردی که فوت کرده است، به چند دسته تقسیم می شوند.

  • پدر ، مادر ، شوهر ، زن ، فرزندان و اولاد فرزندان
  • اجداد ، خواهر ، برادر و فرزندان آنها
  • عمو ، عمه ، دایی ، خاله و فرزندان آنها

طبق قانون، هر فرد فقط میتواند برای یک سوم اموالش وصیت کند. در غیر این صورت باید تمامی وراث که در بالا عنوان شد، راضی به اعمال وصیت نامه باشند. عدم رضایت یکی از وراث، باعث میشود مازاد یک سوم دارایی برای او طبق قانون محاسبه شود. بسیاری از امور انحصار وراثت ملکی اند. از این رو وکیل انحصار وراثت باید نقش بهترین وکیل ملکی در تهران را نیز برای شما ایفا کند.

مدارک انحصار وراث

وراث متوفی و اشخاص ذی‌نفع، اعم از هر شخصی كه منفعت یا سهمی در اموال متوفی داشته باشد، می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور گواهی حصر وراثت کند. اگر تعداد وراث یا اشخاص ذی‌نفع و سهیم زیاد باشند، نیازی به درخواست همگی آنها نیست. به عبارتی اقدام یك نفر از این افرادبه انتخاب و رضایت همگی برای امضا و ارایه دادخواست گواهی در این جریان كافی است. بدیهی است در صورت داشتن وکیل انحصار وراثت طی کلیه مراحل بر عهده وی خواهد بود. به طر کلی مدارک مورد نیاز برای این فرآیند عبارت اند از:

  • ورثه اصل گواهی فوت که صادر شده است و کپی برابر اصل شده آن را تحویل دهند.
  • ستشهادیه که به طریق زیر تهیه میشود
  • نام تمامی وراث باید در فرم مخصوص دادگستری نوشته و ارائه بشود. همچنین لازم است 2 نفر از اشخاصی که وراث و متوفی را می‌شناسند در یکی از دفاتر اسناد رسمی آن فرم را  به عنوان شاهد امضا کرده و امضای آن‌ها نیز توسط دفاتر اسناد رسمی گواهی شود.
  • یک نفر باید متقاضی باشد. متقاضی باید علاوه بر شناسنامه خود کپی برابر اصل شده شناسنامه سایر وراث را نیز به شعبه ارائه نماید.
  • در صورت امکان ارائه سند ازدواج موتوفی
  • ارائه سند طلاق موتوفی
  • وصیت نامه موتوفی (در صورت وجود)

پس از تهیه مدارک فوق‌الذکر، متقاضی باید دادخواستی مبنی بر  صدور گواهی حصر وراثت تنظیم و همراه مدارک یادشده در موارد فوق به دفتر خدمات قضایی ارائه نماید.

به منظور مشاوره با بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران کلیک کنید: 09121275588

مراحل و درخواست گواهی انحصار وراثت

وکیل انحصار وراثت مراحل مروبطه را، به شیوه ی زیر عنوان می دارد:

  • تکمیل مدارک لازم
  • مراجعه به دفتر خدمات قضایی
  • ثبت نام در سامانه سنا
  • ثبت دادخواست با موضوع درخواست صدور گواهی
  • وراث مشخص شوند. وکیل در این مرحله شما را کمک می کند.
  • مراجعه به شورای حل اختلاف و پیگیری ارجاع پرونده و رفع نواقص احتمالی
  • پیگیری درج آگهی در روزنامه توسط شورای حل اختلاف
  • بررسی و تعیین تکلیف اعتراضات

پس از حدود سه ماه گواهی انحصار وراث صادر می شود.

رسیدگی به انحصار وراثت

قاضی شورای حل اختلاف اسناد و مدارک را ملاحضه می کند. آگهی با هزینه متقاضی در رزنامه کثیر الانتشار چاپ می شود. مدت زمان اعتبار آگهی یک ماه است. یعنی چنانچه پس از گذشت یک ماه از تاریخ نشر آگهی کسی به آن اعتراض نکند، بدون تشکیل جلسه رسیدگی و دعوت از وراث، گواهی صادر می شود. این گواهی بیانگر مشخصات و تعداد وراث و نسبت آن ها با متوفی و سهم هر یک از آن ها از ماترک (اصطلاحا اموالی که شخص ترک کرده و در دنیا از خود باقی گذاشته است) است، صادر می‌کند.

وکیل انحصار وراثت اذعان می دارد: صدور گواهی تصدیق حصر وراثت بدان معناست که: ترکه فرد متوفی منحصر به افرادی است که نامشان در این گواهی قید شده است. شخص دیگری بعد از این مدت نمی تواند ادعایی مبنی بر ذی نفع بودن یا داشتن سهم داشته باشد. افراددر صورت داشتن اعتراض می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند. به طور مثال: یکی از ورثه ممکن است اعتراض داشته باشد که نامش در گواهی قید نشده است. ورثه که وصت نامه به نفعش می باشد هم می تواند اعتراض کند.

وکیل انحصار وراثت و مدارک و مراحل لازم
انحصار وراثت
مشکلات انحصار وراثت

طبق گفته وکیل انحصار وراثت از جمله مشکلات احتمالی در فرآیند انحصار وراثت آن است که یکی از وراث همکاری‌های لازم را انجام ندهد. به طور مثال مدارک و مستندات مورد نیاز را به وارثی که می‌خواهد درخواست را مطرح کند، ارایه نکند. از این طریق مشکلاتی برای متقاضیان ایجاد کند. به دلیل آن که باید از ثبت احوال استعلام شود و تشریفات این اقدام نیز زمان‌بر خواهد بود.

امور انحصار وراثت غالبا حقوقی اند اما اگر با موضوعی کیفری رو به رو شدید به بهترین وکیل کیفری در تهران مراجعه نمایید.

admin

نظرات بسته شده است.

تماس باما