تماس با ما

قوانین جدید صدور چک که باید بدانید

مسائل حقوقی چک

قوانین جدید صدور چک موضوع مورد بررسی ما در مقاله پیش رو است. چک با توجه به موارد استفاده آن، دارای نکات حقوقی فراوان است. در بین این قوانین، صدور چک، مبحثی است که قوانین مربوط به آن مدام در حال تغییر می باشد. از این رو بدیهی است که بهتر است برای آگاهی از قوانین مربوطه و یا در صورت مواجهه با پرونده های مرتبط با انواع چک، از مشاوره با بهترین وکیل در تهران که در این حوزه تخصص دارد، بهره مند گردید.

چک و کاربرد آن

برای آگاهی از قوانین جدید صدور چک بهتر است ابتدا با تعریف کلی و کاربرد آن آشنا شویم. چک نوعی روش پرداخت در معاملات اقتصادی به شمار می رود. چک قابلیت استفاده به جای پول نقد را دارد. اما با این حال افراد نباید بیشتر از موجودی حساب خود چک صادر کنند. با در نظر گرفتن مزایایی که چک برای کاربران آن دارد، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشیم. از این رو به بررسی نکات حقوقی آن می پردازیم.

بهترین وکیل چک در تهران در توضیح قوانین جدید صدور چک به ماده 310 قانون تجارت اشاره می کند. وی اذعان می دارد که این ماده بیان می دارد: چک نوشته ای است که شخصی که آنرا صادر می کند مبالغی را که نزد بانک دارد به صورت کامل یا بخشی از آن را به دیگری واگذار می کند. در ادامه برای مطالعه بیشتر در ارتباط با قوانین مرتبط با چک همراه ما باشید. تا در صورت نیاز اهمیت کمک گرفتن از یک وکیل را در امور حقوقی بهتر درک کنید.

قوانین جدید صدور انواع چک

در این قسمت به منظور آشنایی با قوانین جدید صدور چک بر آنیم تا انواع چک را معرفی کنیم. پس از آنکه صادر کننده برای پرداخت مبلغی معین چک را برای دارنده صادر می کند وی با مراجعه به بانک در تاریخی که برای پرداخت در نظر گرفته شده می تواند مبلغ قابل پرداخت را وصول نماید. به طور کلی چک ها را به دسته های زیر تقسیم میکنیم:

  • عادی
  • تایید شده
  • تضمین شده
  • مسافرتی

اما از نظر قوانین جدید صدور چک ، وصول چک دسته بندی های متفاوت دیگری را دارد. این تقسیم بندی برای مواقعی است که صادر کننده چک موجودی کافی برای پرداخت مبلغ مطابق چک صادر شده را نداشته باشد. همچنین دارنده با توجه به حقوقی یا کیفری بودن چک اقدام به طرح دعوا بکند. این انواع عبارت اند از:

  • چک حقوقی
  • چک کیفری

قوانین جدید صدور چک برگشتی

چک برگشتی و وصول وجه قابل پرداخت با توجه به مبلغ آورده شده عنوان یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث شکایت و رسیدگی در دادگاه ها می باشد. این بحث از مهم ترین بحث ها در بررسی نکات حقوقی چک به شمار می رود. همچنین تاثیر به سزایی در بررسی قوانین جدید صدور چک به همراه دارد.

بهترین وکیل بانکی در تهران اذعان می دارد که از قوانین جدید صدور چک می توانید با مراجعه با بانک مورد نظرتان مطلع گردید.

شرایط چک برگشتی

در قوانین جدید صدور چک در نظر بگیرید که موارد زیر جزو شرایط ایجاب چک برگشتی است:

  • حساب بانکی فرد صادر کننده در تاریخ مقرر موجودی کافی برای پرداخت به دارنده را ندارد. در این صورت اگر در تاریخ مقرر فرد برای دریافت پرداختی چک به بانک مراجعه کند، می تواند از بانک تقاضای برگشت چک مورد نظر را داشته باشد. در این شرایط آن چک برگشتی و بی محل به حساب می آید.
  • وقتی که شخصی با اطلاع از اینکه حسابش بسته است، اقدام به صدور چک کند، طبق قوانین جدید صدور چک ، آن چک بی محمل و برگشتی حساب می شود. در واقع در چنین شرایطی فرد اقدام به صدور چک بی می کند.

نکته مهم در قوانین صدور چک های برگشتی

این است که در این شرایط بر اساس قوانین جدید صدور چک در صورت درخواست فرد، بانک موظف خواهد بود که مبلغی را که بانک هست به وی بپردازد. سپس فرد مبلغی که از بانک می گیرد را در پشت چک قید می کند. چک را تحویل بانک می دهد. در عوض از بانک گواهی دریافت می کند که این گواهی شامل اطلاعات چک و مبلغی که از طرف بانک پرداخت گردیده می شود.

این گواهی که را بانک به فرد می دهد. به عبارتی جانشین چک اصلی خواهد بود. بانک این گواهی را برای صادر کننده نیز ارسال می کند. آن چک به میزان مبلغ باقی مانده از مبلغ اصلی قابل پرداخت همچنان بی محل و برگشتی باقی خواهد ماند.

قوانین جدید صدور چک
قوانین صدور چک

امروزه طرح دعاوی در ارتباط با چک های برگشتی و اصطلاحا بی محل از رایج ترین دعاوی کیفری و حقوقی به شمار می روند. به همین دلیل بهتر است قبل از هر اقدامی به جهت صدور چک ابتدا از قوانین جدید صدور چک اطلاع کافی کسب کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل از وکیل متخصص چک در زمینه کیفری و حقوقی کمک بگیرید.


در صورت هرگونه نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل متخصص چک می توانید به صورت آنلاین اقدام به مشاوره حقوقی و کیفری کنید. به این منظور با شماره تلفن وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید:

021-28425688 و 09121575588


به این نکته توجه کنید که اگر در خلال موضوع قوانین جدید صدور چک ، بحث چک در موارد کیفری مطرح شود، این موضوع در تخصص بهترین وکیل کیفری در تهران خواهد بود. همچنین اگر در معاملات املاک با این قبیل موضوعات مواجه گشتید، بهتر است اول از مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران استفاده کنید.

وصول چک برگشتی

پس از تعریف چک برگشتی و بررسی آن در قوانین جدید صدور چک به بررسی مورد حائز اهمیت دیگری در بحث نکات حقوقی چک می پردازیم. همانطور که در بالا گفته شد دارنده چک می تواند درصورت عدم کفایت موجودی صادر کننده بعد از درخواست و صدور گواهی عدم پرداخت از بانک مورد نظر چک را برگشت بزند. در این صورت برای اینکه بتواند از طریق دادگاه پیگیری وصول چک برگشتی را انجام دهد. اما باید دو نکته زیر را رعایت کند.

  • اول اینکه: تا 6 ماه پس از تاریخ صدور چک به بانک مراجعه کند.
  • دوم: پس از دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک مهلت 6 ماهه را برای شکایت کیفری در نظر بگیرد. به عبارتی سپری شدن این مدت را رعایت کند.

اگر دارنده این دو نکته را در باب قوانین جدید صدور چک مد نظر نداشته باشد و رعایت نکند، نمی تواند از طریق کیفری اقدام به وصول و پرداخت چک برگشتی بکند. وی تنها باید از طریق حقوقی اقدام نماید.

دعاوی کیفری و حقوقی قوانین جدید جدید صدور چک

جرم به دو دسته قابل گذشت و غیر قابل گذشت تقسیم می گردد. در بحث دعاوی مربوط به قوانین جدید صدور چک نکاتی را در ادامه یادآور می شویم که جزو مهم ترین ها در نکات حقوقی چک به شمار می روند.

  • همانطور که گفتیم طبق قوانین جدید صدور چک ، صدور چک از حسابی که مسدود است یا موجودی کافی به جهت پرداخت را ندارد جرم محسوب می شود. این نوع از جرم قابل گذشت و خصوصی به شمار می آید.
  • اگر دارنده اقدام به شکایت کرده باشد، اما قبل از صدور حکم قطعی گذشت کند و از طرفی نیز صادر کننده یا متهم وجه چک و خسارات مربوط به تاخیر پرداخت را بدهد دعوا متوقف خواهد شد.
  • علاوه بر این دارنده چک می تواند به جز مبلغ قابل پرداخت در چک ضرر و زیان خود را نیز در دادگاه کیفری مربوطه مطالبه کند.
  • کسی که چک بعد از برگشت از بانک به وی منتقل می شود، نمی تواند علیه صادر کننده شکایت کیفری کند. مگر اینکه انتقال چک به او، به صورت قهری باشد.

اقدامات لازم بعد از گم شدن چک یا دسته چک

به منظور سخن پایانی در بحث قوانین جدید صدور چک می خواهیم به بحث مفقودی چک که از مهم ترین مسائل است اشاره کنیم. اگر چک یا دسته چک گم شود، صاحب آن باید به دادسرا مراجعه کند. در صورتی که دادسرا دلایل صاحب چک یا دسته چک را برای مفقودی بپذیرد، دستور می دهد تا چک یا چک های گم شده پرداخت نشوند. اصطلاحا دستور توقیف پرداخت را صادر می کند.

admin

نظرات بسته شده است.

تماس باما