تاجر و کسبه جز

تاجر و کسبه جز

تاجر و کسبه جز را بررسی می کنیم:

تاجر و کسبه جز و همچنین تفاوت آنها بحثی است که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم و ویدئویی در راستای توضیحات بهترین وکیل در تهران متخصص در امور تجاری ( وکیل تجاری ) ارائه می دهیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.


یک نگاه کلی:

کسبه جز زیر مجموعه ای از تجار هستند که به دلیل درامد کم قانون گزار امتیازاتی را برای آنها قائل شده که همین امتیازات باعث ایجاد تفاوت بین تاجر و کسبه جز شده است. در ادامه این امتیاز ها را مورد بررسی قرار می دهیم. این قوانین و آیین نامه ها برای امتیازات امکان دارد دستخوش تغییراتی شوند که از همین رو وکیل تجاری را ملزم به، به روز کردن دانش تجاری می دانیم.

تاجر کیست؟

تاجر کسی است که به فعالیت های تجاری می پردازد. این فعالیت ها صرفا برای اهداف اقتصادی صورت می گیرد. جنبه تفریحی نخواهند داشت. در ادامه تعریف کسبه جز را در قانون بیان می کنیم تا تفاوت تاجر و کسبه جز را بهتر درک کنید.

تعریف تاجر بر اساس ماده ۱ قانون تجارت:

هرکس شغل معمولی خود را معاملات تجارتی قرار بدهد تاجر است.

 معاملات تجارتی در ماده ۲ قانون تجارت مشخص شده‌اند. تشخیص تاجر تقریباً بر اساس قانون تجارت آسان است و هرکس تاجر شناخته شود قانون مسئولیت‌های معینی را به تبع تاجر بودن بر عهده وی می‌گذارد. از جمله این مسئولیت‌ها می‌توان به تنظیم دفاتر تجارتی و الزام به رعایت قوانین خاص در هنگام ورشکستگی اشاره کرد. لازم به ذکر است این یکی از امتیازات در تفاوت تاجر و کسبه جز به شمار می رود.

کسبه جز در قانون تجارت ایران

 در ماده ۱۹ تنظیم نظام‌نامه‌ای در خصوص کسبه جزء را بر عهده قوه قضاییه قرار داده است تا بر اساس وضعیت اقتصادی، مرز بین کسبه جزء بودن و تاجر بودن را مشخص کند. در اصلاحیه نظام نامه ماده ۱۹ قانون تجارت که در شهریور ماه ۱۴۰۰ منتشر گردیده قانون گزار تعیین کرده است که:

اشخاص حقیقی که جر دو دسته زیر باشند کسبه محسوب می شوند

  • کسبه، پیشه‌وران، تولیدکنندگان و نظایر آن‌ها که فروش سالیانه آنان از ۴ میلیارد ریال بیشتر نباشد.
  • ارائه‌دهندگان خدمات در هر زمینه ای که عایدی غیرخالص آن‌ها بیشتر از ۲ میلیارد ریال نباشد.

این اصلاح هرچه بیشتر به تشخیص تفاوت تاجر و کسبه جز می کند

قانون چه امتیازاتی برای کسبه جز در نظر دارد؟

همانطور که اشاره کردیم قانون گزار با امتیازاتی، تفاوت بین تاجر و کسبه جز به وجود آورده. این امتیازان برای کسبه جز است. که اکنون به بررسی این امتیازات می پردازیم:

  • طبق ماده 6 قانون تجارت تمامی تجار مکلف به داشتن دفاتر مخصوصی هستند که قانون گزار برای آنها تعیین نموده است.اما کسبه جز این تکلیف را در داشتن این دفاتر ندارند. در ادامه به انواع این دفاتر اشاره خواهیم کرد.
  • طبق ماده 16 قانون تجارت تمامی تجار موظف هستند که نام خودشان را در دفاتر ثبت نام تجاری به ثبت برشانند.اما این موضوع برای کسبه جز صادق نمیباشد.
  • آخرین و مهمترین امتیاز برای کسبه جز طبق ماده 512 آیین دادرسی مدنی است. تجار امکان طرح دعوای اعسار را ندارند و تنها می توانند زمانی که بدهی ها و دیون بیشتر از سرمایه و دارایی هایشان شد،دعوای ورشکستی طرح کنند.این در حالی است که کسبه جز می توانند از مزایای دعوای اعسار در چنین مواقعی بهره مند شوند.

 

تفاوت های تاجر و کسبه جز - وکیل تجاری وکیل پایه یک دادگستری
تفاوت هایی که قانون برای تاجر و کسبه جز تعیین کرده است

معیار برای تشخیص کسبه جز

تا چندی پیش در خصوص کسبه جزء طبق این قانون عمل می کردیم که:

اگر شخصی، جز اشخاص حقیقی ذکر شده در ماده ۹۶ قانون مالیات‌های مستقیم ۱۳۶۶ نباشد اگر کسبه و پیشه‌ور، تولیدکنندگان و نظایر آنها و میزان فروش سالانه آن‌ها از مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال تجاوز نکند و یا جزء ارائه‌دهندگان خدمات در هر زمینه‌ای كه مبلغ دریافتی آن‌ها در قبال خدمات ارائه شده در سال از مبلغ ۵۰ میلیون ریال تجاوز نکند کسبه جزء محسوب می‌شوند. 

اینگونه می توانستیم تفاوت تاجر و کسبه جز مشخص کنیم. اما با توجه به تغییراتی که شامل حال قانون تجارت شد، اصلاحیه ای که در مرحله ی بعد مورد بررسی قرار می دهیم را معیار این تمییز دادن قرار می دهیم.

 

 

وکیل تجاری متخصص - تفاوت تاجر و کسبه جز - وکیل پایه یک دادگستری
وکیل تجاری متخصص در امور شرکت ها – وکیل پایه یک دادگستری

وکیل تجاری متخصص در امور تجاری شرکت ها

در جریان تعاریف تاجر و کسبه جز به تعریف شرکت های تجاری نیز که حوزه فعالیت آنهایت می پردازیم. شرکت های تجاری شرکت هایی هستند که از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی به منظور انجام عملیات تجاری و بدست آوردن سود تشکیل شده اند.

انواع شرکت های تجاری:

همانطور که در بخش های قبل به آن اشاره کردیم یکی از ویژگی های وکیل تجاری متخصص ، داشتن تجربه کافی در همکاری با شرکت های متفاوت و دانش به روز نسبت به انواع شرکت ها است. وکیل شرکت در تهران در خصوص امور مربوط به شرکت ها می تواند راهنمای شما باشد.


به منظور مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید

وکیل تجاری متخصص

وکیل متخصص ورشکستگی

 


دفاتر تجاری از الزامات تاجر و تفاوت آن با کسبه جز

گفتیم که یکی از امتیازاتی که قانون برای تفاوت تاجر و کسبه جز در نظر گرفته است. طبق ماده 6 قانون تجارت عدم ملزم دانستن کسبه جز به داشتن انواع دفاتر تجاریست.

اکنون به منظور نکته پایانی به بررسی انواع این دفاتر می پردازیم:

  • دفتر روزنامه: شامل تمامی اقلامی که از تجارت خانه خارج و وارد همچنین مخارج شخصی است.
  • دفتر کل: معاملات صورت گرفته در دفتر روزنامه نوشته می شود و پس از بررسی و تفکیک وارد دفتر کل می شود .
  • دارایی: شامل کلیه بدهی ها و اموال و در کل وضعیت مالی تجار در سال فعلی و تا ۱۵ فروردین سال بعدمی باشد.
  • دفتر کپیه: شامل کلیه مرسلات و مخابرات همچنین صورت حساب صادره تاجر به ترتیب تاریخ می باشد.

شماره تلفن وکیل تجاری متخصص


به منظور مشاوره تلفنی با محمد حاجیلو با شماره تلفن وکیل پایه یک دادگستری ، تماس حاصل فرمایید: 09121275588 و 28425688-021


HAJILOU MOHAMMAD

نظرات بسته شده است.

تماس باما