تماس با ما

استفاده از املاک مسکونی به صورت تجاری

استفاده تجاری از املاک مسکونی

قطعا دیده اید که بعضی از افراد از املاک مسکونی استفاده های تجاری می کنند. استفاده از املاک مسکونی به منظور کارهای تجاری و غیره قوانینی دارند که در این مقاله می خواهیم به بررسی آن بپردازیم. بهترین وکیل در تهران در صورت مواجهه با پنین پرونده هایی می تواند راهنمای شما باشد.

استفاده از املاک مسکونی

با توجه به اینکه اجاره و یا خرید ملک تجاری بسیار پرهزینه است، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند با اجاره و یا خرید ملک مسکونی که هزینه کمتری دارد کسب و کار خود را آغاز کنند. 

برای استفاده از املاک مسکونی برای اهداف اداری یا تجاری باید بدانید که شهرداری از همان ابتدا برای املاک اداری، مجوز اداری صادر می‌کند. در نتیجه به صورت رسمی و قانونی می‌توان از این ملک جهت راه اندازی دفاتر مختلف اداری استفاده نمود. اگر که ملکی اداری نباشد و از شهرداری مجوز قانونی دریافت نکرده باشد، تحت شرایط خاصی مانند قرار گرفتن در خیابان اصلی می‌توان از این ساختمان‌ها برای املاک اداری استفاده نمود؛ به این نوع ساختمان‌ها ملک با موقعیت اداری گفته می‌شود.


در صورت مواجهه با پرونده هایی با موضوع استفاده از املاک مسکونی می توانید از مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران که در این زمینه تخصص دارد بهره مند گردید.

برای مشاوره با محمد حاجیلو، با شماره تلفن وکیل پایه یک دادگستری تماس حاصل نمایید: 09121275588 و 02128425688

جریمه استفاده از املاک مسکونی

دریافت مجوز برای استفاده از املاک مسکونی برای مشاغل تجاری، برعهده شهرداری‌ها در هر شهر است. براساس این قانون مالکان املاک و اراضی واقع در محدوده شهر نیز موظف هستند مجوز لازم را برای استفاده تجاری ملک از شهرداری دریافت کنند. شهرداری نیز با بررسی نقشه بافت شهری اقدام به صدور مجوز می‌کند. حال اگر شخصی بدون دریافت مجوز اقدام به استفاده تجاری از ملک مسکونی کند، در صورت اطلاع شهرداری نه تنها قادر به دریافت مجوز نخواهد بود بلکه به موجب قانون مجرم نیز شناخته خواهد شد.

در صورتی که تخلف مالک یا مستاجر در استفاده از املاک مسکونی اثبات شود، قانون با تعیین مهلت دو ماهه این فرصت را در اختیار مالک یا مستاجر قرار می‌دهد تا کسب و کار خود را تعطیل نمایند. در صورتی که مالک به مهلت داده شده نوجه نکند، و اقدام به تعطیلی کسب و کار خود ننماید، براسا قانون 6 ماه تا دوسال حبس و جزای نقدی از 5 هزار ریال تا 10 هزار ریال محکوم می‌شود.

وکیل ملکی متخصص در استفاده از املاک مسکونی

در صورت برخورد به مشکل استفاده از املاک مسکونی چه مالک باشید و از ملک مسکونی شما که در رهن و اجاره مستاجرین بوده استفاده غیر شده و چه مستاجر هستید که از املاک مسکونی استفاده غیر کرده اید به منظور پیگیری و طی مراحل قانونی باید از وکیل متخصص ملکی در این امور کمک بگیرید.

همچنین به منظور تنظیم قرارداد ها قبل از برخورد به همچین مشکلاتی و امکان استفاده از خیارات در تنظیم قراردادبه منظور بر هم زدم عقد و یا آشنایی با شرط ضمن عقد قرارداد و مسائل و نکات حقوقی در قرارداد ها می توانید از مشاوره و تجربه وکیل ملکی متخصص بهره مند شوید.

استفاده از املاک مسکونی
وکیل ملکی/استفاده از املاک مسکونی

دادنامه استفاده از املاک مسکونی

در این بخش به منظور سخن پایانی به بررسی دادنامه حقوقی در باب استفاده از املاک مسکونی می پردازیم. مستند به تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ‌دائر كردن دفتر وكالت و مطب و دفتر اسناد رسمي و ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسي به وسيله مالك از نظر اين قانون استفاده ‌تجاري محسوب نمي شود. همچنین مطابق ماده ‌واحده قانون محل مطب پزشکان و رأی وحدت رویه شماره 576 مورخ 1371/7/25 هیئت عمومی دیوان عالی کشور از اماکن مسکونی به عنوان مطب فاقد ایراد قانونی است.

از این جهت مالکین املاک مسکونی در صورت دارا بودن پروانه لازم برای مشاغل وكالت و پزشکی و دفتر اسناد رسمي و ازدواج و طلاق و روزنامه و مجله و دفتر مهندسي، می توانند به فعالیت شغلی خود در ملک مسکونی مشغول باشند.


رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری

در ابتدای دادنامه استفاده از املاک مسکونی می خوانیم:

نظر به اینکه:

  • اولاً: به‌موجب رأی وحدت رویه شماره 576 مورخ 1371/7/13(). مطب پزشکان که برای عرصه خدمات علمی و تخصصی پزشکی و معالجه بیماران مورد استفاده واقع می‎شود، تجاری محسوب نمی‎شود.
  • ثانیا: به استناد قانون موادی از قانون شهرداری مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی (تبصره بند 24 ماده 55 قانون فوق‎الذکر). مطب از نظر این قانون استفاده تجاری محسوب نمی‎شود.
  • ثالثاً: مطابق ماده ‌واحده قانون محل مطب پزشکان مصوب 1366/10/20. استفاده از اماکن مسکونی به‌منظور مطب فاقد اشکال قانونی بوده و قابل‌طرح در کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری نیست.
نتیجه گیری

در نتیجه گیری دادنامه استفاده از املاک مسکونی می خوانیم:

لذا بنا به جهات فوق رأی کمیسیون معترض‎به در ارتباط با احداث مطب در کاربری مسکونی واجد ایراد بوده. خواسته شاکی از این حیث موجه تشخیص داده شده. حکم به الزام کمیسیون به رسیدگی مجدد با لحاظ جهات ذکرشده، در این رأی صادر و اعلام می‎گردد. رأی صادره ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ، طبق ماده 65 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، قابل تجدید‎نظر‎خواهی در شعب تجدید‎نظر دیوان عدالت اداری می‎باشد.

رئیس شعبه 33 دیوان عدالت اداری- دلاوری


رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

در ابتدای دادنامه تجدید نظر استفاده از املاک مسکونی می خوانیم:

نظر به اینکه: تجدیدنظر‎خواهی از آرای صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری، وفق مقررات ماده 66 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری: با تقدیم دادخواست بوده. رسیدگی در دیوان طبق ماده 16 همان قانون، مستلزم تقدیم دادخواست است.

مضافاً بر اساس مقررات ماده 24 قانون: دبیرخانه دیوان یا دفاتر اداری مستقر در مراکز استان‎ها، دادخواست‎های واصل شده را ثبت می‌کنند. طبق ماده 26، دادخواست‎های ثبت‌شده به شعب ارجاع می‎شود. بنابراین تجدیدنظرخواهی و تقاضای رسیدگی و ثبت و ارجاع نامه تقدیمی شاکی، برخلاف مقررات مذکور و غیرقابل استماع بوده. قرار رد تجدیدنظرخواهی صادر و اعلام می‎گردد. قرار صادره قطعی است.

رییس شعبه هفتم تجدید‎نظر دیوان عدالت اداری – مستشار شعبه

جباری – ساریخانی


دفتر حقوقی محمد حاجیلو وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه خدمات در زمینه های متفاوت ملکی می باشد. جهت رزرو مشاوره حضوری تماس بگیرید: 09121275588 و 28425688-021

HAJILOU MOHAMMAD

نظرات بسته شده است.

تماس باما