تماس با ما

درباره وکلای قوه قضاییه بیشتر بدانید

وکلای قوه قضاییه

در این مقاله می خواهیم با کمک بهترین وکیل در تهران با وکلای قوه قضاییه بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

در ابتدا باید بدانید که وکیل پایه یک دادگستری فردی است که پس از تحصیل در رشته ی وکالت و موفق در به انتها رساندن آن در آزمون وکالت برگزار شده از طرف کانون وکلا شرکت نموده است. قبولی در این آزمون نیز شرط اساسی برای دریافت پروانه وکالت است. بعد از این وکیل برای دریافت پروانه بایستی در یک دوره کارآموزی 18 ماهه نزد یک وکیل با تجربه حضور پیدا نماید. در صورت کسب تجربه و راضی بودن سرپرست از روند کاری و شغلی کارآموز، امکان صدور پروانه وکالت برای وی وجود خواهد داشت. پر واضح است که این مسیر دشوار است.

وکلای قوه قضاییه افرادی هستند که بعد از پشت سر گذاشتن مدارج تحصیلی در دانشگاه و اخذ مدرک وکالت، در آزمون وکالت قوه قضاییه که از طرف خود قوه قضاییه برگزار می ‌شود، شرکت می نمایند. سپس از آن دوره ی کارآموزی را گذارنده اند. این افراد دوره ی کارآموزی خود را نزد یک وکیل باسابقه و باتجربه می گذرانند. پس از دوره ی کارآموزی پروانه وکالت برای آن ها از طرف قوه قضاییه صادر خواهد شد.

بهترین وکیل کیفری در تهران در بحث وظایف وکلای قوه قضاییه اذعان می دارد که بسته به نوع دعاوی بدین معنا که حقوقی اند یا کیفری، وظایف وکلا می تواند شامل مواردی از قرار زیر باشد:

  • رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری
  • انجام همه ‌ی کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت ها و…
  • رسیدگی به موارد ارجاعی از سوی قوه‌ قضاییه به عنوان وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه
  • جمع آوری، بررسی و تنظیم اطلاعات لازم برای تهیه قوانین، اساسنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و …
  • دادن مشاوره حقوقی به مدیران شرکت‌ ها یا کارکنان آن ها
  • تهیه و تنظیم کردن متن قراردادهای شرکت یا سازمان و نظارت بر روند عقد آن ها
  • وکیل پایه یک دادگستری

تفاوت هایی که می توان میان وکلای قوه قضاییه و وکلای پایه یک دادگستری قائل شد عبارت اند از:

  • اولین و مهم ترین تفاوت وکلای دادگستری با وکلای قوه قضائیه در مرجع صادر کننده پروانه وکالت برای آن ها می‌ باشد.
  • مراحل دریافت پروانه وکالت نیز دومین تفاوت عمده آن ها می باشد.
  • آزمون‌ها و کارآموزی‌ها نیز دیگر تفاوت وکیل دادگستری با وکلیا قوه قضاییه را بازگو می ‌کنند.
تفاوت وکلای قوه قضاییه با وکلای دادگستری

به دنبال راهی برای مشاوره فوری و آسان با وکلای برتر تهران هستید؟ از شماره تلفن وکیل پایه یک دادگستری استفاده نمایید: 09121275588 و 02128425688


در قسمت قبل با برخی از تفاوت ها میان وکلای قوه قضاییه و وکلای پایه یک دادگستری آشنا شدیم. در این بخش به بررسی شباهت های این دو مورد می پردازیم. این شباهت ها به شرح زیر اند:

  • وکیل پایه یک دادگستری با وکیل املاک از نظر شرایط کاری هیچگونه تفاوتی با یکدیگر نخواهند داشت.
  • مسئولیت‌های این دو کاملا مشابه به هم است و هر دو حدود اختیاراتی قانونی را دارند که در قانون برای آنها تبیین شده است.
  • تفاوتی در مراجعه به یکی از آن ها برای افراد وجود ندارد.

اکنون که به تفاوت ها و شباهت های وکیل پایه یک دادگستری و وکیل قوه قضائیه آشنا شدید نوبت به انتخاب یکی از آن ها می رسد. توصیه ای که اکیدا می شود آن است که به هیچ یک از شایعات توجه نکنید و تمامی آن ها را از ذهن خود پاک کنید. شایعاتی همچون بهتر بودن وکیل پایه یک دادگستری و آسان بودن مراحل اخذ پروانه وکالت برای وکیل قوه قضاییه و از این دست خبرهایی که بدون هیچ مرجع رسمی در برخی رسانه‌ ها گفته می شود.

برای انتخاب بین وکیل پایه یک دادگستری و وکیل قوه قضاییه بهتر است به تجربه و تخصص آن ها توجه داشته باشید چرا که این تجربه و تخصص است که می ‌تواند عاملی قدرتمند برای یک وکیل در دفاع از حقوق موکل خود باشد. چه بسا یک وکیل قوه قضائیه به علت باتجربه تر بودن بهتر از وکیل پایه یک دادگستری عمل نماید. نکته ی دیگر آنکه صرف قبول شدن در آزمون‌ها و مراحل اخذ پروانه وکالت دلیلی بر برتری وکلا نسبت به هم نخواهد بود.

HAJILOU MOHAMMAD

نظرات بسته شده است.

تماس باما