تماس با ما

هر آنچه باید از صدور پروانه ساخت بدانید

مراحل صدور چروانه ساخت

سازمان تملک کننده زمین در صورتی مجاز به واگذاری قطعات آن خواهد بود که عملیات آماده سازی مشتمل بر عملیات زیربنایی و روبنایی را انجام دهد. بنابراین واگذاری قطعات پیش از آماده سازی زمین ممنوع است. به عبارتی در این موارد، شهرداری مجاز به صدور پروانه ساخت نیست. با ما به جهت بررسی این موضوع همراه باشید.

در صورت مواجهه با موضوع مرتبط، می توانید از راه های ارتباطی با بهترین وکیل در تهران بهره مند گردید.

پروانه ساخت

برای بررسی صدور پروانه ساخت ابتدا به بررسی مفهوم عبارت پروانه ساخت می پردازیم. پروانه ساخت سندی است که برای احداث ساختمان و رعایت اصول ساخت و ساز از طرف شهرداری‌ها، صادر می شود. این سند، در اختیار مالک قرار می‌ گیرد. پروانه ساختمانی اراضی بایر یا باغات، تخریب و نوسازی، تعویض مهندس، اضافه اشکوب، تغییر نقشه، توسعه بنا، تغییرات و تبدیل از انواع پروانه ساختمان هستند که جهت اخذ آن‌ها باید به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه کرد.

صدور پروانه ساخت

با توجه به آنچه تا به اینجای مقاله گفتیم، قبل از هرگونه ساخت و ساز در سطح شهر به صدور مجوز ساخت از شهرداری نیاز است. پروانه ساختمان شامل اطلاعاتی در خصوص مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین می باشد. برای صدور این جواز، مالک موظف است اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر و برگه تسویه‌حساب عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های قبل را به شهرداری ارائه نماید و سپس به وسیله آن ها، درخواست خود را ثبت کند.

بعد از تشکیل پرونده سایر مراحل صدور پروانه نظیر دستور صدور بازدید، بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک، دستور و طراحی نقشه، پرداخت عوارض نوسازی و عوارض شهرداری تهیه مدارک پیش‌نویس باید به ترتیب انجام شود. درنهایت هرکدام از مراحل به تأیید رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی و معماری و همچنین شهردار می رسد. در انتها نیز، پروانه ساختمان چاپ می‌شود. در بخش های بعدی به بررسی این مراحل بیشتر می پردازیم.

صدور پروانه ساخت و اطلاعات مندرج در آن

در این بخش به این سوال مهم پاسخ می دهیم که، چه اطلاعاتی بعد از صدور پروانه ساخت در دسترس می باشد؟ در پاسخ باید بگوییم که، پروانه ساختمان اطلاعاتی از بنا و سازه‌های آن در اختیار مالک قرار می‌دهد که عبارت‌اند از:

  • مساحت زیربنا
  • تعداد طبقات
  • نوع اسکلت ساختمان
  • مشخصات متقاضی صدور پروانه(مالک حقیقی یا حقوقی)
  • شماره پلاک ثبتی ملک
  • نام مهندس یا مهندسین ناظر
  • تاریخ صدور پروانه
  • کروکی زمین
  • مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه عموماً در صفحه اول پروانه صادرشده نوشته می‌شود که در صورت لزوم قابل تمدید است.
  • اخذ سند مالکیت برای هر واحد مسکونی، با ارائه پایان کار توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه ساختمان مرتبط است.
  • چنانچه بر اساس مفاد پروانه، تخلفی از مالک صورت گیرد ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه خواهد بود تا از ادامه عملیات جلوگیری شود. رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌ها الزامی است.

مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان

همانطور که در قسمت های قبل به صورت خلاصه اشاره کردیم، مراحل صدور پروانه ساخت ، به این صورت است که باید ضمن مراجعه حضوری به شهرداری و یا سامانه مربوطه، درخواست صدور پروانه ساخت را به ثبت برسانید. سپس مدارک لازم را نیز، ارائه نمایید. هزینه اخذ پروانه ساخت، بسته به متراژ ، نوع کاربری ، تعداد طبقات و عوامل دیگر ، متفاوت می باشد. برای استعلام پروانه ساخت یک ملک، می توان به صورت حضوری، به شهرداری مربوطه مراجعه نمود.

بهترین وکیل ملکی در تهران با آگاهی و دانش کافی در این زمینه و با تکیه بر تجربه و مهارت خود، می تواند راهنمای شما در موضوعات مرتبط باشد. از مشاوره تخصصی با وی غافل نمانید. در ادامه به مراحل صدور این پروانه به صورت جداگانه می پردازیم. با ما همراه باشید.

 


به منظور مشاوره با محمد حاجیلو، با شماره تلفن وکیل پایه یک دادگستری در تهران تماس حاصل نمایید: 09121275588 و 02128425688


تشکیل پرونده برای صدور پروانه ساخت

در اولین مرحله از مراحل صدور پروانه ساخت مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد برای باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند.

برای ثبت درخواست صدور، مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه‌ حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه بدهد. سپس درخواست خود را کتباً در این مراکز ثبت کند.

دستور صدور بازدید برای صدور پروانه ساخت

بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، مسئولان شهرداری سایر روال پیشبرد پرونده را بر عهده می‌ گیرند. بنابراین مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه می‌کند. تا موارد زیر را جهت صدور پروانه ساخت بررسی نماید:

  • ابعاد ملک
  • عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا

در این بازدید برای صدور مجوز تعداد طبقه‌های جدید ساختمان مؤثر می باشد.

بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک برای صدور پروانه ساخت

در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا می‌شود. یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه شهر مشخص‌ شده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص می‌ کند. در این بررسی برای صدور پروانه ساخت اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرح‌های شهرداری قرار دارد این موضوع با دقت بیشتری بررسی‌ می شود. تا مشخص شود که ساخت و ساز بنا با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان است. سپس از این طریق اصلاحات آن انجام شود.

دستور نقشه برای صدور پروانه ساخت

بعد از انجام مراحل فوق توسط کارشناس شهرسازی به جهت یکی از مراحل مهم در صدور پروانه ساخت دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌ شود.

در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال‌شده توسط هر طبقه ذکر می‌ شود. بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنه‌ای که ملک در آن واقع‌شده است. همچنین متراژ سند(نه متراژ موجودی زمین) و عرض‌گذر تعیین می‌ شود. در مرحله بعد دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع می‌ شود.

طراحی نقشه برای صدور پروانه ساخت

در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادره، نقشه معماری برای ملک طراحی می‌شود. طراحی نقشه معماری از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساخت است.

زیرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه می‌ شود. بعد از طراحی نقشه معماری باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه می باشد. پس از اصلاح مجدداً نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع می‌شود تا تأییدیه نقشه دریافت شود.

پرداخت عوارض شهرداری صدور پروانه ساخت

بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساخت محاسبه و تعیین می‌ شود.

تهیه مدارک پیش‌نویس برای صدور پروانه ساخت

بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیش‌نویس آماده شود. برای تهیه پیش‌نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه می نماید. فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل می کند. سپس منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات می ماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته می‌ شود.

سپس باید برگه‌های سهمیه آن‌ها به انضمام قرارداد فی‌ مابین به‌عنوان ملاک تکمیلی پیش‌نویس پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل می شود. همچنین برگه تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تأییدیه نما باید توسط مالک تهیه شود.

درمجموع مدارک پیش‌ نویسی که باید توسط مالک برای صدور پروانه ساخت تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارت‌اند از:

  • برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک
  • برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر
  • برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما
  • فایل‌های نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک
  • چک لیست‌های مبحث ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله
  • برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک

چاپ دریافت پروانه ساخت

مرحلهی پایانی بعد از طی مراحل بالاف پاپ و دریافت این پروانه و جواز است. بعد از تأییدیه نقشه‌های چهار رشته و پروسه اخذ تأییدیه‌های دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساخت معاون شهرسازی و معماری و درنهایت دریافت می گردد.

زمان اعتبار پروانه ساخت

بزه منظور سخن پایانی در بحث صدور پروانه ساخت به مدت زمان اعتبار این پروانه می پردازیم. از همراهی شما سپاسگزاریم. نکته‌ای که بعد از دریافت جواز ساختمان باید موردتوجه قرار گیرد این است که پروانه ساختمان تا ۲ سال از تاریخ صدور آن اعتبار دارد.

مدت‌زمان لازم برای ساخت تمام پروژه‌های ساختمانی بر اساس متراژ آن‌ها اعلام‌شده و اگر مالک نتواند در این مدت ساخت و ساز را به اتمام برساند ابتدا به او اخطار داده ‌می شود. سپس مشمول عوارض تعویق خواهد شد. مهلت هر مرحله از عملیات ساختمانی برحسب متراژ و تعداد طبقات در جدولی تعیین می‌گردد.

ازآنجایی‌که شهرداری فرصت کافی برای تمدید پروانه مجوز ساخت در نظر گرفته است بنابراین بعد از پایان این دوره تمدید پروانه ساختمان امکان‌ پذیر نیست. در نتیجه بعد از گذشت مدت‌زمان مجاز برای ساخت ساختمان مالک ملزم به دریافت مجوز ساخت جدید و پرداخت ۲۰ درصد از محاسبات پروانه به نرخ روز می باشید. در این صورت شهرداری پروانه قبلی را برای یک دوره سه‌ساله تمدید می‌ کند.

HAJILOU MOHAMMAD

نظرات بسته شده است.

تماس باما