تامین خواسته و نکات حقوقی آن

وکیل پایه یک دادگستری قرار تامین خواسته

تامین خواسته را با استفاده از معنی تامین توضیح می دهیم. معنی لغوی تامین یعنی قرار دادن در امنیت و آرامش. پس تامین خواسته روشی برای جلوگیری از تضییع حق است.هر وقت حقی از فردی ضایع شود، فرد مدعی می تواند برای وادار طرف مقابل به ارای حق خود طرح دعوا کند. برای جلوگیری از نضییع حقوق فرد در طول زمان دادرسی ، قانون این حق را به فرد می دهد تا بتواند اموال طرف مقابل را تا معادل ارزش طلبش توقیف کند. بهترین وکیل در تهران متخصص در امور حقوقی یا همان وکیل حقوقی می تواند شما را در این روند راهنمایی کند.

در ادامه شماره تلفن وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور حقوقی را برایتان قرار می دهیم.

تامین خواسته چیست؟

در ادامه توضیحاتی که دادیم این موضوع را با اصطلاح های حقوقی مورد بررسی قرار می دهیم:

در برخی شرایط خاص به منظور اینکه حقوق خواهان ( طلبکار ) دعوی حفظ شود دادگاه اقدام به توقیف اموال خوانده (بدهکار ) دعوا، به مقدارمبلغ و ارزش مورد خواسته می‌نماید. که در علم حقوق به آن تامین خواسته می‌گویند. در ادامه به دلیل اصلی این موضوع و الزام راهنمایی وکیل حقوقی اشاره می کنیم.

تامین خواسته و وکیل حقوقی
وکیل پایه یک دادگستری متخصص – وکیل حقوقی

دلیل نیاز به تامین خواسته

بدیهی است که شروع یک دعوی تا خاتمه آن ممکن است چندین ماه طول بکشد. در این فاصله احتمال اینکه بدهکار از عمد اموال خود را که وسیله پرداخت دیون و قروض می باشد را به دیگری منتقل کند یا از بین ببرد بالاست ، لذا از دادگاه درخواست می‌کنیم تا اموال وی و یا چیزی معادل ارزش خواسته و طلب ما را توقیف نماید تا در صورت پیروزی در دادرسی و در زمان اجرای حکم با مشکل مواجه نشویم. تامین خواسته می تواند از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کند.

در چه مواقعی تامین خواسته امکان پذیر نیست؟

برای هر دعوایی نمی‌توان درخواست تامین خواسته کرد. در دعاوی می‌توانیم چنین درخواستی دهیم که خواسته ما معین یعنی یک مال مشخص باشد مانند خودرو که مالی منقول است.علاوه بر این اگر طلب ما وجه نقدی باشد که میزان آن به طور دقیق معلوم باشد نیز می توان از این درخواست استفاده کرد. در این مورد به جای توقیف مال معین، که کمی قبل خودرو را مثال زدیم، برابر ارزش وجه نقد از اموال بدهکار تقاضای توقیف می دهیم . به عنوان مثال خواسته ما مطالبه ۱۰۰ میلیون وجه نقد بابت یک فقره چک مشخص می باشد و معادل ارزش آن درخواست توقیف از اموال می دهیم.

وکیل پایه یک دادگستری می تواند شما را در موارد و نکات حقوقی این درخواست راهنمایی کند:

بنابراین به عنوان نتیجه گیری در جایی که میزان طلب ما مشخص نیست مانند مطالبه جبران خسارات وارده به محصولات کشاورزی امکان درخواست تامین خواسته وجود ندارد.
زیرا در این مورد در حین طرح دعوی نمی دانیم که میزان خسارات وارده دقیقاً چقدر است و در پایان دادرسی است که با جلب نظر کارشناس مشخص می شود .

اجرای تامین خواسته

در روند اجرای این درخواست نکاتی وجود دارد که به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  • بر مبنای قانون آیین دادرسی مدنی ماده ۱۱۷ : حکم فوری به شخص خوانده ابلاغ می شود. بعد از آن اجرا می شود.
  • بعضی وقت ها امکان دارد که دادگاه به جای یک مال، اموال دیگری را در ازای آن توقیف کند.
  • قانون به بدهکار این امکان را می دهد که به جای مال توقیفی و یا دادگاه در حال توقیف آن است به اندازه همان مال، در یکی از شعب بانک ها و یا در صندوق دادگستری اوراق بهادار و یا پول نقد به طور ودیعه قرار دهد.
  • شخص بدهکار می تواند فقط یکبار درخواستی را به دادگاه تقدیم کند. بخواهد که به جای مال مورد توقیفی یک ملک و یا مال دیگر را توقیف کنند.

محمد حاجیلو وکیل پایه یک دادگستری ، بهترین وکیل حقوقی و بهترین وکیل کیفری در تهران است. جهت مشاوره با ما تماس بگیرید : 09121275588 و 021-28425688


تامین خواسته و وکیل حقوقی متخصص
وکیل پایه یک دادگستری
وکیل حقوقی متخصص در تامین خواسته

نکات حقوقی تامین خواسته

  • اجرای قرار تامین خواسته در مورد مال منقول (ماشین و…) و وجه نقد باعث می شود که استفاده از آن ها ممنوع باشد. ولی در مورد مال غیر منقول، استفاده از آن ها مانعی ندارد فقط مانع فروش و یا نقل و انتقال مال به غیر می شود.
  • مال بدهکار توقیف می شود. هر نوع معامله ای در مورد آن مال امکان پذیر نیست.
  • توقیف مالی که در یک حوزه قضایی دیگر باشد، با اعطای نیابت قضایی به عمل می آید.
  • تمام مقررات مربوط به مستثنیات دین باید رعایت شود.

وکیل برای تامین خواسته

برای نتیجه گیری هرچه بهتر در روند انجام تامین خواسته مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور حقوقی مرتبط با این درخواست امری ضروری می باشد. دفتر حقوقی محمد حاجیلو وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه خدمات حقوقی در زمینه های متفاوت می باشد. اعم از : تجاری ، ملکی ، ورشکستگی، تنظیم قرارداد و… می باشد.

با ما تماس بگیرید:09121275588 و 28425688-021

admin

نظرات بسته شده است.

تماس باما